"Jeg skal bare lige have et redesign"

At stå over for et projekt med redesign kan være en omfattende opgave, og der er mange ting, man kan gøre forkert. Heldigvis får du her 5 do’s og 5 don’t’s til når du tror, du bare lige skal have et redesign.

Det er måske 5, 7, 10 år siden, du sidst opdaterede designet på dit website. Nu kan du godt se, at det er lidt gammelt i kanten. Så du skal da have et redesign. Alting på websitet skal kunne det samme, bare flottere. Det må da være ret ligetil.

Men har du egentlig tænkt på, om det er den rigtige tilgang? Ville du flytte ind i et nyt hus eller en ny lejlighed, uden at overveje at smide det ud, som du har haft liggende i en kasse, som ikke har været åbnet de sidste fem år på øverste hylde? Nogle gange tager vi det med, og måske lægger vi det endda i en ny kasse, men lige så ofte kunne vi faktisk bare smide det ud.

Det er det samme med dit website. Du spilder tid og penge, hvis du bevidstløst konverterer alting til et nyt design. Dels fordi meget af dit indhold med stor sandsynlighed er forældet (skal du måske lave en video i stedet for den 15-punktsliste, du har gemt nede på tredje niveau under kundeservice?), og dels fordi der højst sandsynligt er en håndfuld funktioner, som ingen bruger, og som kun er vigtige for den ene person inde i marketing,som fandt på dem da websitet blev lavet. Måske har du endda i tidens løb fået en helt ny målgruppe? Eller redefineret dem, du allerede havde i forvejen?

Og når vi er færdige med at kigge på dig og dine kunder, kan vi starte på mennesker og tendenser. De ændrer sig, og brugsmønstre ændrer sig med dem. Det, der føltes let og moderne for 5-10 år siden, føles tungt, gammelt og unødvendigt i dag. Teknologier udvikler sig og skubber hele tiden oplevelsen for brugeren i den anden ende.

Så der er ikke noget, der hedder at “vi skal bare have noget andet tøj på”. Et redesign betyder et redesign af alt omkring dit website. Ikke kun flottere knapper og større billeder.

Baseret på mine erfaringer er der nogle steder, hvor man som oftest vil begå fejl, undervurdere opgaven eller fejlbedømme situationen, når man står over for noget, der som udgangspunkt er betegnet som “et redesign”. Men det hjælper at være opmærksom på, hvor det kan gå galt og på, hvad man skal sørge for at gøre, for at have større sandsynlighed for at lykkes med projektet:

5 do’s:

  • Tag dine målgrupper og deres kerneopgaver op til genovervejelse og redefinering. Måske har de udviklet sig eller er blevet mere detaljerede? Måske har du bedre data på dem end for 7 år siden? Og måske har deres behov også udviklet sig.

  • Kig grundigt på dit content. Lever det op til det, du gerne vil med det, og det, dine brugere og kunder skal bruge det til? Kan du bruge nogle andre formater?

  • Afsæt ressourcer nok til at gennemarbejde dit content. Det er ikke en enmandsopgave. Det er ofte her, opgaven bliver undervurderet, og man ender med panikløsninger og “det ordner vi bare senere”-opgaver, som man aldrig får løst.

  • Vær realistisk omkring dine muligheder for produktion af nyt content og især omkring billeder. Hvis du ikke har tid/penge/mulighed for nye, store billeder, så bed designeren tage højde for det.

  • Løsriv dig fra dit gamle website. Den værste sætning er “det kunne vi på det gamle site”, hvis den ikke følges af et argument for, hvorfor det stadig er vigtigt at kunne, og det er et sikkert tegn på at du hænger fast i fortiden. Brug data til at træffe beslutningen.

5 don’ts:

  • Undervurder ikke opgaven. Gør du det grundigt og rigtigt, tager det tid, men du får også så meget desto mere ud af det i sidste ende. Det gælder både research, content, design og alt omkring.

  • Lad være med at melde dig ud. Du kan ikke aflevere en bestillingsliste og forvente at alting er lavet som du forestillede dig 3 måneder senere. Sætter du noget i gang, skal du være der til at træffe beslutninger eller være sikker på at der er en, der kan. Det sker meget ofte at forudsætninger ændres undervejs, og alle bliver heldigvis hele tiden klogere. Derfor skal du også holde dig i loopet.

  • Lad være med at designe for designets skyld. Nyt og flot er dejligt, men ikke bare for nyhedens skyld. Vær klar over, hvorfor du vil lave ting om. Gør en indsats for at finde de ting, der virker - det kan både være halve og hele ting.

  • Glem ikke alt det, man ikke kan se. Hvis din tekniske løsning er gammel og ustabil, ender du med at bruge en masse penge på at sminke en gris. En dyr gris, der alligevel vil gå i stykker.

  • Tænk “outside in”. Lad være med at bruge dig selv som målgruppe. “når JEG surfer/køber ting/skal finde noget, så kan JEG godt lide x y z”. Det er fint. Men du er ofte meget lidt repræsentativ for alle dine kunder. Så lad være med at basere beslutninger på, hvad du SELV gør og kan lide. Sørg i stedet for at få input fra helt udenforstående. Kunder og brugere kunne være et glimrende eksempel.

Så inden du “bare lige skal have et redesign”, så tag lige en pause og overvej alle aspekter.