Libresse

Ved at støtte og opmuntre piger til at nedbryde tabuer om menstruation har Creuna bidraget til at styrke Libresse’s markedsposition i Skandinavien og Europa. Vejen frem går via dialog, interaktivitet, humor og en god portion kreativitet på websites, i sociale medier og i kampagner.

Udfordringer

Hvordan får man en krævende målgruppe til at bekymre sig om et nødvendigt onde? Det er ikke en helt nem opgave. Men vi har kastet os over den med et kreativt fokus på Libresse’s digitale tilstedeværelse. Og ved at skabe kendskab, engagement og loyalitet hos pigerne, så de vælger Libresse, når de er ude at handle. Vores mangeårige samarbejde inden for digital kommunikation har involveret alt fra strategisk rådgivning til koncept- og kampagneudvikling.

Løsninger

Alt vores arbejde tager udgangspunkt i en dyb indsigt i, hvordan det er at være pige, og hvordan Libresse kan spille en rolle i pigers digitale liv. Ved at støtte pigerne og bryde tabuer omkring menstruation har Libresse skabt en unik relation til målgruppen af 16 - 24-årige piger. På websitet blandes dialog mellem pigerne med tips og gode råd fra Libresse. I sociale medier aktiveres den strategi vi har udviklet, som skal give Libresse endnu bedre relationer til målgruppen. Og hvad enten målet er at drive trafik til butikkerne eller at bygge brandet, er dialog og interaktiviteten altid de bærende elementer i vores kampagner.

Resultater

Med populære fora og digitale tjenester som ’Menses-kalenderen’ har Libresse fået en omfattende og loyal besøgsskare. Alene på Facebook har næsten 50.000 piger i Sverige og Norge valgt at blive fans af Libresse på bare ét år. Sideløbende har vi skabt websites og kampagner, som har øget brand-kendskabet, skabt øget engagement i målgruppen og drevet mere salg til butikkerne.

Nikolaj Opstrup

Managing Director, Copenhagen
+45 22 68 58 70


Langsigtet kampagneplan bag succesfuld lancering

I 2011 arbejdede vi intensivt med at lancere Libresse’s nye tampon-serie i Sverige og Norge - to markeder med benhård konkurrence. Creuna skabte en digital kommunikationsplatform, som kunne videreudvikles i faser og indfri målene for at bygge kendskab til de nye produkter - og selvfølgelig at få pigerne til at prøve dem. 

With a more phased approach and a platform that lives well with rotation of news, the online program has been a success.

Ipsos, Oktober 2011


Spil øger kendskab, fanskare og købsintensioner

Spillet TwistUp udviklede vi for at opbygge kendskab til Libresse’s nye tamponer med twist-åbning. Her indtog tamponen rollen som spillets sejrende heltinde, og de højest-scorende spillere kunne hver uge konkurrere om en iPhone. Samtidig kunne spillerne finde gratis tamponer, der blev udløst i form af mobil-kuponer.

Over en million gennemførte spillet på blot én måned og ca. 23 omgange pr. besøg – det siger noget om spillet afhængighedsskabende effekt. Det gik også hen og blev et viralt hit, da over halvdelen af spillerne tippede vennerne om spillet på Facebook. På den måde blev produkt-kendskabet i målgruppen forøget langt over forventning - og med det fulgte også høje købsintentioner hos pigerne.

I en undersøgelse gav hele 76 % af spillerne nemlig udtryk for, at de ville købe de nye tamponer efter at have spillet TwistUp. Som en ekstra bonus fik Libresse 17.000 nye Facebook-fans. 


Kampagne skaffer 1.500 twistede tøsehistorier

I forbindelse med lanceringen af den nye tampon udviklede Libresse et budskab, med en stærk og meget bogstavelig kobling til den primære produktegenskab, twist-åbningen. Budskabet var at sige ja til følelser - at det er ok at være lidt ’twistet’! Efter at have skabt kendskab med spillet TwistUp lod vi derfor målgruppen tage budskabet videre.

På webstedet kunne piger bidrage med deres egne ’twistede’ historier og dele dem på Facebook. Og de heldige blev udvalgt af en jury af kendte bloggere og bragt i landets største pige-magasin (’Vecko-Revyn’ i Sverige og ’Det Nye’ i Norge).

Det blogvenlige koncept resulterede i 1.500 rigtig gode historier, som øgede kendskabet til de nye tamponer og skabte redaktionelt materiale til indstik i både Vecko Revyn og Det Nye. Og af de, som deltog i kampagnen, svarede 89 %, at de ville købe tamponerne efterfølgende


Test dig selv: Kan du multitaske?

Den smarte twist-åbning på Libresse’s tamponer gør det muligt at åbne tamponen med kun én hånd. Og for at sætte fokus på denne smarte feature, legede vi med tanken om, hvad den anden hånd så skal bruges til. Og hvor gode folk egentlig er til at gøre to ting samtidigt. Vi udviklede en test, hvor man skal balancere tampon-æsken på toiletbrættet, mens man holder øje med den roterende tampon og reagerer, når den skifter form.

Med en evne til at multitaske som en cirkusjonglør dystede deltagerne således om en shopping-tur i netbutikken Nelly.com. Det resulterede i, at testen blev gennemført hele 300.000 gange i løbet af november og december 2011. I en efterfølgende rundspørge gav hele 94 % af deltagerne udtryk for, at de var interesserede i at købe tamponerne.

Kampagnen drev også trafik til butikkerne i kraft af de 1.000 digitale kuponer, der blev udloddet – og til Facebooksiden, der under kampagnen fik 11.500 nye fans. Et samarbejde med TV3Play’s online TV-program "Elsas Värld" øgede endvidere fanskaren på Libresse’s fanside på Facebook, hvor tilhængerne kunne blive udvalgt som statister i den populære TV-serie.


Hvad er din største synd? Dine digitale fodspor giver dig svaret.

I 2012 udviklede Creuna en test, hvor piger ved at analysere deres statusopdateringer på Facebook kunne finde ud af, hvilken af de klassiske syv synder, de havde begået – selvfølgelig med en god portion humor. Kampagnen blev lanceret på 7 europæiske markeder og fik et viralt løft, da ca. en fjerdedel af deltagerne valgte at dele deres resultater på Facebook. Det betød, at halvdelen af trafikken til kampagnen blev genereret af brugerne selv.

Konceptet blev samtidig styrket af et butikstilbud. Her kunne man sammen med sine Libresse-bind få en lille metalbeholder, hvorpå én af syv forskellige designere havde fortolket en klassisk synd.


Én af de dage…

Én af de dage … når alt føles elendigt, kan man have brug for lidt ekstra opmuntring for at blive sig selv igen. Under den devise delte populære, svenske bloggere ud af deres følelser og erfaringer på Facebook og opfordrede pigerne til at kvikke hinanden lidt op.

Er du en stresset Duracell-kanin, udslidt partyprinsesse eller træt hængemule? På Facebook kunne pigerne tage en sjov test, der analyserede deres fysik og personlighed.

Testen gav svar på, hvilken af tre ansigtsmasker, der ville give pigen det bedste resultat. Disse ansigtsmasker blev tilbudt sammen med Libresse´s produkter i butikkerne. Pigerne kunne også dele deres bedste opkviknings-tips med hinanden og dyste om en Hollywood-’treatment’ for to.

Læs mere om kampagnen