VELUX

VELUX er et af de stærkeste globale brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Vi hjælper VELUX med at komme hurtigere til markedet med digitale værktøjer, der gør hverdagen lettere for deres medarbejdere, håndværkere og kunder jorden rundt.

Udfordringer

VELUX vil skabe de bedste arbejdsvilkår for deres sælgere og håndværkere over hele kloden. Men der er stor forskel på at sælge vinduer i Kroatien og Kina, så der er behov for fleksible løsninger, der kan imødekomme forskellige kulturer og markedsvilkår. Samtidigt kræver en øget global konkurrence, at VELUX styrker deres corporate brand og arbejder tættere sammen på tværs af landene.

Løsninger

Vi har i tæt dialog med VELUX udarbejdet en strategisk handlingsplan for hele det mobile område. Planen bygger på et omfattende analytisk, strategisk og metodisk arbejde. Vi har desuden bygget alt fra mobilwebsites, apps til både iPhone og Android, og iPad-apps, som hjælper håndværkere og VELUX-sælgere verden over med at visualisere muligheder til slutbrugerne. Lokale byggemarkeder har desuden fået nemmere ved at finde og bestille produkter via et forhandler-extranet.

Resultater

VELUX arbejder i dag langt mere effektivt online. Indhold, som tidligere blev lavet specifikt til den enkelte digitale kanal, bliver nu produceret ét sted og tilpasses automatisk til et væld af forskellige brugssituationer, devices og sprog. Internt i organisationen er der kommet klarhed og stolthed over den mobile kurs. Lokale byggemarkeder har fået nemmere ved at finde og bestille produkter via et forhandler-extranet. Og håndværkere og VELUX' egne sælgere verden over har fået stærke digitale værktøjer, der giver dem taletid og gennemslagskraft over for kunderne.

Roar Nissen

CEO
+45 22 49 83 29
Vis´alle blogindlæg


Det mobile værktøjsbælte

Hvad gør man, når man som producent gerne vil tættere på kunderne, men sjældent har den direkte kontakt? Man aktiverer sine mange ambassadører – i dette tilfælde de VELUX-certificerede håndværkere, der hjælper med at bringe sollys ind i hjem over hele verden.

I samarbejde med Creuna skabte VELUX et digitalt værktøj, der kunne supportere håndværkerne i salgsprocessen og klæde dem på til at servicere kunderne digitalt. VELUX Installer app til iPad indeholder alt, hvad håndværkeren kan begære af informationer, features og intelligente beregnere.

App’en hjælper bl.a. håndværkerne med at visualisere de mange forskellige ovenlysløsninger, de kan lave for kunden. Gennem videoer og billeder kan kunderne opleve, hvilken forskel vinduerne vil gøre for lyset i deres rum.

Herudover indeholder app’en digitale versioner af alle VELUX brochurer og produktinformationer. Det betyder, at håndværkerne ikke længere skal have tasken fuld af papirer, når de er ude hos kunder. Det er også nemt at dele informationer med hinanden og hurtigt at finde ud af hvilket VELUX vindue, der kan erstatte det gamle.

Ved at facilitere installatørernes arbejde styrker vi ikke kun relationen til vores ambassadører - vi optimerer også salget og sikrer en højere grad af kvalitet i håndværket og servicen. Det skaber større kundeloyalitet.

Niels Kryger, 
Head Of Corporate Web Platform, VELUX


Lyse ideer i iPad-magasin

’Daylight and Architecture’ er VELUX’ stilsikre inspirationsmagasin, der er målrettet arkitekter, designere og andre professionelle i byggefaget. Det udkommer halvårligt i 24 lande og har til formål at inspirere læserne til at bringe mere dagslys ind i arkitekturen. I det eksklusive magasinunivers kan man boltre sig i spændende artikler, interviews og fotografier med nogle af verdens førende arkitekter, designskribenter og forskere.

Men hvorfor begrænse sig til tryksværte og papir, når man som VELUX vil levere innovative og nyttige oplevelser på tværs af både fysiske og digitale kanaler? Den moderne arkitekt er altid på farten og viger sjældent fra iPad’en. Derfor har Creuna i tæt samarbejde med designbureauet Stockholm Design Lab udviklet en interaktiv iPad-version af det trykte magasin.

Daylight and Arcitecture er tilgængeligt i App Store, og som iPad-læser får man lidt mere med i baggagen. Gennem animation af billeder og tekst, samt muligheden for at se korte film, er det blevet helt anden, mere levende oplevelse at gå på opdagelse i magasinet.

Gå på opdagelse i Daylight and Architecture


FWA Mobile Of The Day til Creuna og VELUX

Den internationalt anerkendte prisuddeler FWA (Favourite Website Awards) tildelte den 28. oktober 2012 VELUX Gruppen sin “Mobile Of The Day Award” for app’en, VELUX Installer.

Den eftertragtede ”Mobile of the Day Award" gives udelukkende til løsninger, der formår at kombinere den nyeste teknologi med kreative og innovative idéer. Dette har også netop været ideen med den hædrede app, VELUX Installer.

Med app’en har vi forsøgt at skabe en fleksibel og kreativ løsning, der vil forbedre og lette arbejdsvilkårene for vores installatører over hele verden - uanset om de skal sælge vinduer i Tyskland, Italien eller Chile. Det har krævet en stor indsats at levere, og derfor er vi også meget glade for at modtage den internationale anerkendelse fra FWA.

Michael K. Rasmussen
Marketingdirektør for VELUX Gruppen.

VELUX på FWA


Luk lyset ind med VELUX Experience

Mange danske familier leger med idéen om at få mere lys i hjemmet med ovenlysvinduer. Det bliver dog ofte ved idéen, for det er svært at visualisere, hvordan vinduet kommer til at se ud på væggen eller loftet, hvilken forskel lyset vil gøre, og hvordan det vil falde.

VELUX Experience App giver dig mulighed for at invitere solen indenfor. Ved hjælp af kameraet og augmented reality kan du sætte ovenlysvinduer ind i dine værelser, lege med placeringen og se effekten af dagslys i dit hjem. Tag et billede af værelset med den mulige placering, indsæt det ønskede vindue og – vóila – du ser ovenlysvinduet som en integreret del af rummet.

Endnu et par klik og du kan dele din nye indretning med venner på Facebook, Twitter eller Flickr.

Du kan også opleve, hvordan forskellige vinduesløsninger skaber lys, og hvordan lyset fordeler sig i løbet af dagen. 

Når du så har fundet den løsning, du ønsker, kan du hurtigt finde et byggemarked eller en VELUX certificeret håndværker i nærheden. App'en udnytter nemlig mobilens GPS, så du straks kan få personlig og kompetent rådgivning og gøre drømmen til virkelighed.

Med VELUX Experience har Creuna skabt en meget indbydende og brugervenlig app, der engagerer kunderne i de muligheder, de kan få med VELUX produkter. Formålet med app'en var at styrke vores relation til kunden i inspirationsfasen, og det er i høj grad lykkedes.

Martin Møller
Digital Project Manager, VELUX.

Download app'en


VELUX Mobile Roadmap - fra tanke til handling

I en international virksomhed som VELUX , der på verdensplan har omkring 10.000  medarbejdere, kan det være sin sag at involvere alle i en fælles digital strategi. En strategi, der sikrer et uniformt brand, både på tværs af landegrænser og digitale platforme.

Mange har gode idéer til, hvordan virksomheden kan udnytte de digitale medier. Både til at engagere kunderne, visualisere produkterne, facilitere salg osv. Men hvordan sørger man for, at alle lande og medarbejdere bliver hørt og deres idéer overvejet? Og hvordan sikrer man, at alle støtter op omkring strategien frem for at igangsætte hver deres lokale mobile tiltag?

Vi arrangerede en kreativ strategi-workshop for alle stakeholders i VELUX. Der var plads til at brainstorme og få nye perspektiver på både interne og eksterne udfordringer. Resultatet blev VELUX Mobile Roadmap, en grafisk visualisering af de prioriterede aktiviteter i koncernens mobilstrategi frem til 2013.

Roadmap’et pryder nu alle kontorer  i VELUX Group – fra Danmark til Italien - og fungerer både som styringsredskab og udsmykning. Alle kan følge med i udviklingen og  blive mindet om den fælles indsats, det har været at lægge planen.