Visit Voss

Visit Voss drømte om et brand som i højere grad afspejlede stedets vilde natur og unikke identitet. Creuna leverede en profil, der ramte alle i hjertet. Ikke mindst vossingerne selv.

Udfordringer

Visit Voss er et turistselskab, som står for koordineringen og markedsføringen af turisme til Voss, en populær norsk by og ski-destination. De er også med til udvikle turistfremmende initiativer i byen. Med mange aktører på markedet er der stor konkurrence indenfor turismen, og derfor er det helt afgørende for en lille by som Voss at promovere sine unikke kvaliteter. Både for at tiltrække besøgende, tilflyttere og virksomheder.

Løsninger

Creuna ønskede at sætte nye standarder indenfor markedsføring og profilering af turistmål. I samarbejde med Visit Voss og Norsk Designråd satte vi en klar målsætning om at positionere Voss - både nationalt og internationalt – ved at understrege byens unikke kvaliteter. Samtidig skulle vossingerne selv omfavne konceptet og den nye profil - under mottoet: "Voss - bygget af vossinger".

Resultater

Med den nye profil er Voss’ unikke identitet blevet yderligere styrket, og turistdestinationen forekommer mere attraktiv end nogensinde før. Den nye profil og identitet er i højere grad i overensstemmelse med, hvem vossingerne er, og hvordan de lever. Den blev omfavnet af alle, ikke mindst af Vossingerne selv, og hædret med den norske pris "Mærket for godt design".


Kunsten at afspejle det urnorske

Da Creuna skulle lave det nye logo og visuelle identitet for Voss, tog vi udgangspunkt i en række kvaliteter, der kendetegner byen og vossingerne: Det ekstreme, galskaben, det uventede, det lokale særpræg, de stærke oplevelser, det utraditionelle, legen med elementerne og "i hjertet af Norge”. Succeskriterium nummer ét var, at designet skulle have så stærkt et udtryk, at vossingerne selv ville gå med det på t-shirten. Noget, som i den grad blev indfriet.

Indbyggerne på Voss har en tradition for at skabe deres egne ’Voss-ord’, som fx VossaJazz, Vossafår osv. - et særpræg man ikke finder hos ret mange andre turistmål. I kommunikationen for Voss har vi derfor understreget, at der findes en Voss-måde at tænke og handle på. Også det har vossingerne taget ejerskab af. 

Logoet blev enkelt og moderne, men samtidig tidløst og fleksibelt. Vi designede en speciel ’Vossa-font’, der lagde sig op ad logotypen, og skabte dermed et dynamisk og særpræget udtryk. Designprofilen er moderne, men tidløs nok til at have lang levetid. Den fungerer lige godt for unge og ældre målgrupper, for den private og offentlige sektor, for norske og udenlandske turister - og for vossingerne selv.


Digitale Voss i et nyt årtusind

Mærket for godt design

Udover at blive godt modtaget i målgrupperne, og ikke mindst hos vossingsane selv, vandt Visit Voss og Creuna det norske ’Merket for god design’ i 2010. 

Merket for god design uddeles for at anerkende vellykket brug af design til at skabe innovative produkter og løsninger.

Juryens begrundelse

I et knaldstærkt og gennemført visuelt koncept formidles et turistmål, der er noget helt for sig selv. Dette er kommunikation, der fungerer overfor alle målgrupper, overalt. Ikke mindst overfor vossingerne selv.


Vi klæder byen på til fest

I 2012 og 2013 skal der foregå en række spændende sportsarrangementer på Voss, og Creuna blev bedt om at "Klæde byen på til fest " for at videreføre og underbygge den nye profil - og samtidig skabe engagementer og synlighed. 

Byen skulle skinne rent æstetisk, og promovere ét af de smukkeste og vildeste steder i Norge. Bannere blev hængt op på alle indfaldsveje og på gaderne i centrum. Og hele byen fik en "total makeover".

Konceptet er blevet standard for alle events, som foregår på Voss og og skaber en fælles identitet for Norges vildeste turistby. Voss har i dag et image, som "stedet, hvor det sker".