Creuna vinder Facebook Award

I sidste uge blev den prestigefyldte Facebook Awards offentliggjort, og Creuna var som det eneste skandinaviske bureau blandt vinderne med Avinors ’Fly med oss’-kampagne.

Der var stor glæde på Creunas kontorer i hele Norden, da nyheden tidligere sidste uge ramte de nordiske medier. ’Fly med oss’ havde vundet bronze ved årets Facebook Award og kom dermed i imponerende selskab med virale megahits som ALS’ ’Ice Bucket Challenge’ og ’Like a Girl’-kampagnen fra Always.

Den internationale pris gives til de kreative social media-kampagner, der har gjort sig specielt bemærket i løbet af året, og selvom ’Fly med oss’ primært var målrettet det norske marked, har Facebook alligevel bidt mærke i kampagnen.

En interaktiv rejse - fra syd til nord

Det hele startede i foråret 2014, da flyselskabet Avinor gik sammen med Creuna Norge om en kæmpe cross-media-kampagne, der tog udgangspunkt i en 3 uger lang, landsomspændende helikoptertur mellem Avinors 46 flyvestationer. Fra Kristiansand i syd, til Honningsvåg i det allernordligste Norge.

Helikopteren var udrustet med et 360-graders kamera, der gav online besøgende mulighed for selv at styre billederne fra luften og nyde det smukke, alsidige norske landskab i krystalklar kvalitet. Godbidder fra dagens flyvninger blev hver dag vist i et særskilt fjernsynsprogram på norsk TV2, og flotte still-fotografier blev i stor stil delt og kommenteret på de sociale medier. Publikum kunne også komme med ønsker om rejserute.

Kæmpe bruger-engagement

Lige fra starten fremkaldte kampagnen en stor både lokal og national stolthed hos befolkningen. Det udmøntede sig i de mange lokale aktiviteter, som helikopteren kunne dokumentere fra luften, og i et kæmpe engagement, både i forhold til online-videoerne, tv-programmet og de sociale medier, herunder Facebook.

Af samme grund er kampagnens kreative team, ledet af Oskar Bringager og Pål Jespersen, både glade og stolte over prisen:

”Vi havde på fornemmelsen, at vi med kampagnen ville ramme en nerve hos det norske folk. Det gjorde vi, og det er prisen et bevis på. Facebook var en integreret del af kampagnen, og blev en naturlig del af en to-vejs kommunikation mellem brugerne og redaktionen, ” siger Oskar Bringager.

Pål Jespersen fortsætter: ”Det at få lov at arbejde med reklame, som grænser så tæt op ad underholdning, har været en stor fornøjelse, og jeg tror, at vi i fremtiden kommer til at se mange flere af den type kampagner. ”

I tillæg til Facebook Awards har kampagnen også udmærket sig i en række andre internationale konkurrencer. I New York Festivals blev det til bronze i Branded Entertainment, og til Eurobest - eller EM i Reklame, som den også kaldes - hentede ’Fly med oss’ intet mindre en 5 medaljer hjem, inkluderende sølv i kategorien Integrated.

 Se ’Fly med oss’-casen hos Facebook Awards

Se alle vindere af Facebook Awards 2015